Stranica 1 od 1

Da li je u redu konzumirati napitke bez šećera ukoliko pokušavate da smršate?

Poslato: 22 Sep 2021, 15:30
od sanja.filipovic@fitflixgroup.com
Danas se na tržištu može naći veliki broj napitaka koji tvrde da u sebi nemaju šećera. Pored toga ona i dalje imaju sladak ukus. Kako to? Proizvodi za koje se tvrdi da nemaju šećer ne sadrže saharozu i kukuruzni sirup. To možete uvek i proveriti na deklaraciji proizvoda. Umesto toga oni sadrže druge zaslađivače.

Slika

Pre nego što pređemo na konkretan odgovor na ovu temu hajde prvo da se pozabavimo time šta su zaslađivači. Pre nego što odlučite da šećer zamenite nekim zaslađivačem trebalo bi da znate koja je njegova uloga i uticaj.

Postoje prirodni zaslađivači kao što su agave sirup, visoko fruktozni kukuruzni sirup, med, javorov sirup, šećer od urme, itd. Iako su prirodni ovo sve takođe šećeri. Preciznije, svi ovi zaslađivači sadrže glukozu i fruktozu samo u malo drugačijim razmerama ali te razlike su minimalne. Glukoza podiže vaš šećer u krvi, fruktoza utiče na začepljenje jetre dok oboje utiču na insulinsku rezistenciju. Agave sirup i visoko fruktuzni sirup isto kao i šećer sadrže veliki nivo fruktoze. Svi ovi zaslađivači mogu podići vaš šećer u krvi, izazvati preopterećenje ugljenimhidratima i mogu stimulisati insulin.

Međutim mi smo ovde da pričamo prvenstveno o zaslađivačima koji se nalaze u napicima. Takvi zaslađivači nisu hrana, oni su obično visoko procesuirani i "nemaju kalorije". Za ove zaslađivače takođe postoji kaloriska lestvica. Ona jeste veoma niska ali opet postoje razlike među zaslađivačima u procentu kaloriskog indeksa. Takođe neki zaslađivači se slabije apsorbuju u organizmu (slabije dospevaju u krvotok) to znači da njih jetra pojačano procesuira i tada može doći do stvaranja glukoze i to onda utiče na vaš nivo šećera u krvi. Recimo Šećerni Alkoholi, Eritritol i Manitol se skoro potpuno apsorbuju u organizmu i imaju minimalnu kalorijsu i glikemijsku vrednost dok na primer Maltitol koji se dosta koristi kao zaslađivač čokoladnih proizvoda se jako slabo apsorbuje u organizmu ima visoku kalorisku i glikemisku vrednost.

Najbolji prirodni nenutritivni zaslađivači su Stevia, Monah i koren Cikorije-Inulin. Od šećernih alkohola Eritritol i Ksilitol koji su nekima ukusniji kao zaslađivači za kafu od Stevije. Većina proizvoda kaji sadrži Steviju kao zaslađivač verovatno sadrži još neki manje kvalitetan zaslađivač. Iz tog razloga obratite pažnju na sastav proizvoda na deklaraciji.

Pređimo sada na zaslađivače u napicima. Recimo u Coca Cola Zero napitku nalazi se aspartamin. Zalađivači su dosta slađi od običnog šećera tako da je aspartamin skoro 200 puta slađi. U skladu sa tim koriste se veoma male količine. Ovaj zaslađivač ima 4 kalorije po gramu. Za jednu dozu nekog napitka sa ovim zaslađivačem dobićete piće koje skoro ne sadrži kalorijsu vrednost. Gledano sa stanovišta gubitka kilograma možete piti Coca Cola Zero napitak i ne gojiti se jer njegova kalorijska vrednost je zanemarljiva. Ukoliko trenirate i imate želju izgubiti kilograme tj. smanjiti svoj karorijski unos u toku dana bolji izbor za vas bi bili napici bez šećera.

Da li je Coca Cola Zero dobra za vas iz nekog drugog stanovišta možete zaključiti na osnovu ovog kratkog osvrta na ulogu zaslađivača kao i detaljnije pogledati u našem postu o efektima ovog napitka.