Stranica 1 od 1

Da li je kafa dobra za tebe?

Poslato: 24 Sep 2021, 14:22
od sanja.filipovic@fitflixgroup.com
Kao jedno od najpopularnijih pića na svetu, kafa može osvežiti vaš um, ublažiti stres i ubrzati metabolizam. Neki čak veruju da podstiče sagorevanje masti pa je preferiraju oni koji bi želeli izgubiti telesnu masu. Iako je svakodnevni deo života većine, kafa nije za svakoga. Neke osobe mogu imati intoleranciju ili čak alergiju na kafu, zato je bitno slušati svoje telo i prepoznati neke indikacije.

Poremećaji spavanja

Ukoliko vaše telo ima problem sa razgradnjom kofeina uzbuđenje koje kafa prouzrokuje će potrajati duže. Može se desiti i da imate problema sa snom. Naravno svako ima drugačiju toleranciju prema kafi, čak i oni koji je dobro podnose mogu imati problem sa spavanjem zbog prevelike konzumacije. Ukoliko ne možete da zaspite 6 sati nakon što ste popili kafu, to je verovatno problem intolerancije a ne prekomerne upotrebe.

Probavni problemi

Bol, regurgitacija i druge tegobe su isto simptomi netolerencije na kafu. Uglavnom se javljaju kod osoba sa slabijim digestivnim sistemom pa bi s toga trebalo da izbegavaju i kafu.
-Promene krvnog pritiska i otkucaja srca
Povišen krvni pritisak i povećan broj otkucaja srca, ozbiljne su manifestacije intolerancije na kofein, posebno za one sa već povećanim krvnim pritiskom.

Slika

Studije su pokazale da je intolerancija na kafu posledica nedostatka metaboličkog enzima za kofein. Rezultat toga je to da se kofein ne može razgraditi i dugo se skladišti u organizmu izazivajući različite tegobe. Čak i za one koji dobro podnose kofein nije dobro konzumirati previše. Maksimalna dnevna bezbedna doza je 400mg kofeina za odraslu osobu, 100mg za tinejdžere i 100-200mg za trudnice. Oko 115mg kofeina se nalazi u jednoj šoljici kafe od 150ml, 40mg u jednoj šolji čaja, 150mg u jednoj velikoj šolji u Starbaksu ili nekoj drugoj kafeteriji i oko 40mg u jednoj limenci Coca Cole. Ukoliko pijete do tri kafe dnevno ne postoji opasnost prelaska preporučene doze, međutim sve preko toga može biti rizično.

Takođe postoje i određeni benefiti konzumiranja kafe. Naime kafa u sebi sadrži određene vitamine kao što su B1, B2, B3, B5, Mn, Mg, K, itd. Količine ovih vitamina su veoma male ali kada se skupi celokupan dnevni unos može biti korisno za vaš organizam. Kafa sadrži kofein a on može poboljšati funkciju mozga i pokrenuti vaš organizam. Kofein u mozgu blokira funkciju inhibitornog neurotransmitera (hormona mozga) zvanog adenozin. Blokirajući adenozin, kofein povećava aktivnost u vašem mozgu i oslobađa druge neurotransmitere poput norepinefrina i dopamina. Ovaj proces smanjuje umor i čini da se osećate budnije.

Neka istraživanja pokazuju da kofein može dovesti do kratkotrajnog povećanja moždanih funkcija , poboljšanja raspoloženja, vremena reakcije, budnosti i opšte kognitivne funkcije. Nakon tog naglog skoka raspoloženja i energije uslediće očekivani pad. Ukoliko unostite previše često kofein pogotovo u većim dozama taj pad raspoloženja i energije će biti osetniji. Zapravo vi ne dajete svome telu dodatnu enegriju već je pozajmljujete. Postoje određene indikacije nekih studija da konzumacijom kafe smanjujete mogućnost dobijanja dijabetisa tipa 2. Naravno postoje osobe kojie imaju velike predispozicije za dobijanje ove bolesti ali ona grupa koja je manje ugrožena možda ima mogućnost da na ovaj način smanji te šanse.